AKTUELLT JUST NU

Här publicerar vi sånt som inte finns på vårt ordinarie yogaschema - tex om vi tar in gästlärare eller skapar workshops och kurser.

GRAVIDYOGA-KURS FÖR ALLA NIVÅER

Start 14 Januari

BOKA DIG

Investering: 1200kr, betalas vid första tillfället. (Har du gått tidigare gravidyoga hos oss har du 10% rabatt)

Anmälan sker till info@yogabeat.se
Observera att anmälan är bindande.

YES! Nu är det äntligen dags för vår populära gravidyogakurs igen! Den här yogan är specialanpassad för dig som är gravid (från vecka 12 i graviditeten). Kursen är 6 veckor lång och passar alla som är gravida, oavsett tidigare erfarenhet av yoga. Du lär dig inte bara hur yogan kan vara till stor hjälp fysiskt men också hur avslappning, meditation och andning kan fungera som ett effektivt verktyg under hela din resa. I slutet av kursen är den också förlossningsförberedande.

Vår kompetenta lärare Elin Holward guidar dig på ett mjukt sätt. Hon har lång erfarenhet av yoga och har precis fött sitt andra barn.

Kursen går varje tisdag kl. 18.45-20.15.

Lite att tänka på före praktik av Gravid yoga:
- Väntar tvillingar: magen blir större och tyngre fortare än om du väntar ett barn. Det går bra att yoga, men efter medgivande från din läkare eller barnmorska.
- Barnet ligger i sätesbjudning: Det går bra att yoga om barnet ligger i säte.
- När ska jag alltid rådfråga min läkare innan jag gör Gravidyoga: Vid högt blodtryck, försvagad livmoderhals, vid diabetes, någon hjärt- & kärlsjukdom eller annan fysisk eller psykisk åkomma eller sjukdom. Likaså om man har haft upprepade missfall.
- När ska jag inte utöva någon fysisk aktivitet alls, inte heller göra Gravidyoga: Om du har Placenta previa (föreliggande moderkaka).
- Vid följande tillstånd bör du avstå helt från att yoga och istället kontakta en läkare: akut illamående, suddig syn, plötslig svullnad i händer eller fötter, blödningar, feber, frossa, kamp, ihållande huvudvärk eller migrän, ihållande smärta, utebliven fosterrörelse, andfåddhet, tryck över bröstet, smärta i buken eller bäckenet, ihållande sammandragningar, vattenavgång.

DET BORTGLÖMDA BÄCKENET

Workshop med Frida Trönnberg - 4 april 2020 kl. 13.00-16.30

Inom rörelseträning är bäckenet ofta ignorerat. Eftersom bäckenet är det som förbinder överkropp med underkropp kan en störning i bäckenet orsaka dysfunktion i andra delar av kroppen, till exempel i form av ländryggssmärta eller nack- och käkproblem. Vården har en tendens att ordinera ”knipträning” som en universallösning för kvinnor som har olika bäckenproblem. Men många kvinnor har redan provat knipträning och upplevt att det inte hjälper eller till och med förvärrar symptomen.

Den här workshopen riktar sig till kvinnor som har en förlossningsskada, något annat underlivsproblem eller till dig som inte har något problem men som bara vill lära känna ditt bäcken bättre.

Du kommer bland annat att lära dig:
Andningen och hållningens betydelse för att ditt bäcken ska må bra.
Varför knipträning många gånger inte räcker eller är lösningen på dina problem.
Att känna när ditt bäcken är spänt eller avslappnat.
Övningar för att släppa spänningar i bäckenet och för att stärka bäckenbottenmuskulaturen.

Workshopen leds av Frida som är utbildad yogalärare med inriktning trauma. Hon är även specialiserad inom rörelseträning under graviditet och efter förlossning (pregnancy and post-partum corrective specialist). Hon har utöver det deltagit i kurs om bäckenet inom Feldenkraismetoden. Frida har själv en förlossningsskada som hon har opererats för två gånger. Hon kommer att dela med sig av sin personliga erfarenhet om hur yogan har hjälp henne att komma tillbaka. Under denna eftermiddag serveras nyttig fika.

BOKA DIG!

DATUM: 4 APRIL 2020
TID: 13.00-16.30
INVESTERING: 750:-
BOKNING SKER TILL INFO@YOGABEAT.SE (skriv med din adress så skickas en faktura ut som ska betalas inom 1 vecka)
OBSERVERA ATT ANMÄLAN BINDANDE