AKTUELLT JUST NU

Här publicerar vi sånt som inte finns på vårt ordinarie yogaschema - tex om vi tar in gästlärare eller skapar workshops och kurser.

Gravidyoga-kurs
Start 14 januari & 14 april

Den här yogan är specialanpassad för dig som är gravid (från vecka 12 i graviditeten). Kursen är 6 veckor lång och passar alla som är gravida, oavsett tidigare erfarenhet av yoga. Du lär dig inte bara hur yogan kan vara till stor hjälp fysiskt men också hur avslappning, meditation och andning kan fungera som ett effektivt verktyg under hela din resa. I slutet av kursen är den också förlossningsförberedande.

Vår kompetenta lärare Elin Holward guidar dig på ett mjukt sätt. Hon har lång erfarenhet av yoga och har precis fött sitt andra barn.

Kursen går varje tisdag i 6 veckor kl. 18.45-20.15.

Lite att tänka på före praktik av Gravid yoga:
- Väntar tvillingar: magen blir större och tyngre fortare än om du väntar ett barn. Det går bra att yoga, men efter medgivande från din läkare eller barnmorska.
- Barnet ligger i sätesbjudning: Det går bra att yoga om barnet ligger i säte.
- När ska jag alltid rådfråga min läkare innan jag gör Gravidyoga: Vid högt blodtryck, försvagad livmoderhals, vid diabetes, någon hjärt- & kärlsjukdom eller annan fysisk eller psykisk åkomma eller sjukdom. Likaså om man har haft upprepade missfall.
- När ska jag inte utöva någon fysisk aktivitet alls, inte heller göra Gravidyoga: Om du har Placenta previa (föreliggande moderkaka).
- Vid följande tillstånd bör du avstå helt från att yoga och istället kontakta en läkare: akut illamående, suddig syn, plötslig svullnad i händer eller fötter, blödningar, feber, frossa, kamp, ihållande huvudvärk eller migrän, ihållande smärta, utebliven fosterrörelse, andfåddhet, tryck över bröstet, smärta i buken eller bäckenet, ihållande sammandragningar, vattenavgång.

Boka dig

Investering: 1200kr, betalas vid första tillfället. (Har du gått tidigare gravidyoga hos oss har du 10% rabatt)

Anmälan sker till info@yogabeat.se
Observera att anmälan är bindande.
 

Paryoga på Alla hjärtans dag 14 februari 17.30-19.00

Kom närmare din partner genom paryoga. Vi lägger fokus på att röra oss som en enhet, kommunicera genom kroppsspråk och känna in vad den andra behöver. En nära upplevelse som lockar till skratt och stärker tilliten! 

Ni behöver inte ha några förkunskaper alls, övningarna anpassas efter er nivå!

Klädsel: Träningskläder/mjuka kläder
Medtag: Var sin yogamatta (meddela oss om ni inte har 2st)
Pris: 500kr/per par (250kr per person)
Boka 2 platser i tidsbokaren HÄR

Yoga for dudes
23 februari 17.30-18.45

Johan leder alla grabbar, oavsett nivå på en härlig stund på mattan! Ju stelare du är desto mer valuta för pengarna, som vi brukar säga. Men upptäck också på klassen att yoga handlar om mer än flexibilitet i kroppen.

Denna klass är endast för män.
Pris: 170kr eller ett kryss på ditt yogakort.

Boka dig här

Mamma baby-Yogakurs
Start 6 mars 10.00

Läk och bli stark tillsammans med ditt barn!
Yoga är ett fantastiskt verktyg för dig som nybliven mamma så på denna kurs yogar du tillsammans med din bebis. Klasserna hjälper dig att finna ett lugn, bli vän med din nya roll, ett skonsamt sätt att hjälpa kroppen bli stark och smidig igen. Den hjälper dig att läka både fysiskt men även psykiskt om det varit en utmanande tid under graviditet, förlossning och tiden efter.

Vi yogar för att stärka upp din kropp igen, med stort fokus på bäckenbotten-muskulatur, andning och avslappning. Andningsövningar hjälper dig att finna ro, hitta mer balans och energi, dessutom är det ett fint sätt att lugna och skapa djupare kontakt med ditt barn. Rekommendationen är att börja med fysiskt aktivitet som yoga, 4-6 veckor efter vaginal förlossning och 8 veckor efter ett kejsarsnitt. Viktigast under första tiden är att läka och stärka upp bäckenbotten-muskulaturen som skall hålla upp bl.a. bukmuskulatur när vi börjar arbeta med resten av kroppen.

Barnens behov kommer att styra klassen, så ta gärna med dig en filt eller liknande till din bebis att ligga på, samt favoritleksak/gosedjur. Mamman yogar i sköna och mjuka kläder. Barnvagnarna lämnas utanför yogasalen men kan parkeras i entrén under pågående klass. Rekommenderad ålder på bebisen är 2-6 månader. Mamman behöver inte ha yogat innan.

Klassen leds av yogalärare Elin Holward som har lång erfarenhet av yoga och är 2-barns mamma.

Boka dig

Investering: 800kr, betalas vid första tillfället. (Har du gått vår gravidyogakurs sedan tidigare så har du 10% rabatt på mamma-babyyogan!)

Anmälan sker till info@yogabeat.se
Observera att anmälan är bindande.

Kursdatum:
6/3, 13/3, 20/3, 27/3, 3/4, 10/4

Klockan 10.00-11.00

Det bortglömda bäckenet
Workshop med Frida Trönnberg - 4 april

Inom rörelseträning är bäckenet ofta ignorerat. Eftersom bäckenet är det som förbinder överkropp med underkropp kan en störning i bäckenet orsaka dysfunktion i andra delar av kroppen, till exempel i form av ländryggssmärta eller nack- och käkproblem. Vården har en tendens att ordinera ”knipträning” som en universallösning för kvinnor som har olika bäckenproblem. Men många kvinnor har redan provat knipträning och upplevt att det inte hjälper eller till och med förvärrar symptomen.

Den här workshopen riktar sig till kvinnor som har en förlossningsskada, något annat underlivsproblem eller till dig som inte har något problem men som bara vill lära känna ditt bäcken bättre.

Du kommer bland annat att lära dig:
Andningen och hållningens betydelse för att ditt bäcken ska må bra.
Varför knipträning många gånger inte räcker eller är lösningen på dina problem.
Att känna när ditt bäcken är spänt eller avslappnat.
Övningar för att släppa spänningar i bäckenet och för att stärka bäckenbottenmuskulaturen.

Workshopen leds av Frida som är utbildad yogalärare med inriktning trauma. Hon är även specialiserad inom rörelseträning under graviditet och efter förlossning (pregnancy and post-partum corrective specialist). Hon har utöver det deltagit i kurs om bäckenet inom Feldenkraismetoden. Frida har själv en förlossningsskada som hon har opererats för två gånger. Hon kommer att dela med sig av sin personliga erfarenhet om hur yogan har hjälp henne att komma tillbaka. Under denna eftermiddag serveras nyttig fika.

Boka dig

DATUM: 4 APRIL
TID: 13.00-16.30
INVESTERING: 750:-
BOKNING SKER TILL INFO@YOGABEAT.SE (skriv med din adress så skickas en faktura ut som ska betalas inom 1 vecka)
OBSERVERA ATT ANMÄLAN BINDANDE